После Фоки царствовал Ираклий 100, 30 лет (610-641), которого нарек патриарх Сергий вместе с боярами 101 (И433)
Сего Сергий патриарх и боляре со всеми людьми нарекоша царем в великой церкви. От церкви же поимше, хваляще его плещуще, славяще, в царские палаты ведоша.
Повелевше же людям и с ними изволи на Криспепарх и зя(ть) Фоц(т)ин. Времени же минувшу, стратига створив его царь, посла и в Каппадокию. Так убо шед, Крисп клеветаше на Ираклия. Многоу же времени минувши, в Константин град пришедшоу ему, рек ему царь пред боляры: «Зять неси ли был, окаянный, да како дроуг хочеши быти?» та клириком его поставив, в един монастырь страны той повеле, в нем же скоро конец жития си принять.
. 1. Как Хосров 102, персидский царь, послал Саина, стратига своего, который долгое время сидел в Халкидоне 103. Затем, хитростью захватив у Ираклия бояр, якобы как послов, отвел к Хосрову (И433)
Потом же Прский царь Хоздрой посла на грекыи воеводу Саите нарекомый с многою силою, всю восточную страну погуби. Приде ж и к Константину граду, много время в Халкидоне седе. Ираклия и светы мирными призвав его, на мир беседова. Сблазненным же его злым словесом веру им, царь с нечестивым тем посла слы к Хоздроеви мира твори от вельмож, иже Саит поими от Халкидона, Греческу власть прошех, без чести купно и связникы веде их. Хоздрой же Саита, тако Ираклия видева не ять его, одерти и пвеле, слы же в темницах к великому злобию осуди. О них же уныние и печаль велию имеше царь и весь Константин град.
. 2. Как был голод сильный и смертей много, и солнце омрачилось, и шел дождь из пепла. /11а/ Варвары же, много зла причинив ромеям, горькой смерти предали (И434)
Был же и глад крепок и мор велий и солнце помрачися, и одожди попел.
Тогда и Обры придоша к царю мир просить с лестью. Их Приуготовление приять в Ираклии сътвори сломъ, то упокояшеть а. Си же, злое в сердце своем имуще, к своим сродникам послаша весть: «Скоро грядите. Се бо царь бога оуна есть».
Онем же Свирепом бесом никакож ослабивше на земли тоу придоша. Приобретанием человеколюбивому богу спасающу правых сердцем, одва в Византию возвратився царь приде. Они же, гнавши по нем далече и не настигше, все богатство его взяша, и на Фракию нагнаше, плениша муж и жен тысяч (?хх?) и тако возвратиша восвояси.
Таче паки Хоздрой нечестивый посла князя на Греки, именем Сарвар, с многою силою, и всю пустую створил восточную страну Иерусалима, копием плен взя. Не точию же, но и многи человеки и убийство створи, честнаго святого креста с патриархом Захарием поим, и люди без числа из Иерусалима пленив и в Персиду послав, приведе в Азию землю Греческую.
. 3. О походе Ираклия и как он в течение семи лет пленял и разорял Персиду, а потом возвратился с великой победой и со многим богатством (628 г.) (И434)
Царь же Ираклий, святое празднество на пасху сотворив, си к патриарху веща: «в руку богоматери оставляю град и сына моего». И се рек, приим в руку нерукотворный образ, на Персы исполчися. Еще же призвав Оугры на помощь, приде их же и князь и многи Оугры поим, изиде на Персы в силе тяжце зело, Еуксином Понтескым морем подвигся иде.
Ово же раздроушися клятвеное утверждение, рекше мир, его Ираклий дарами утверди, к стене Византийского града приступиша, абие же вся села разжигаху, яко разделившее Персяне же на (А)Сиадскую землю нападаху, Обри же Фракийскую землю потребиша. Тем же стужившиеся Константиноградцы на Обры на воя сбрашеся и бившимся им и многи тысячи от них избивше, в всю землю вгнаша.
Хоздрой же, услышав Ираклиево велие шествование, и единого воеводу с тремя десяты тысяч оружников посла на них. Полками бившеся, избиени бывша вси. Остаток Перский на Хоздроя разгневавшеся, в один из царских домов затвориша его, положиша пред ним злато и серебро и камыки, рекше к нему: «насыться от сих, его ж ради Греки на нас приведе». Тако и гладом и водною жаждой мучивше, зле и погубиша.
Ираклий царь, в Персиду придех, грады потреби и жертвенники испроверже, у них обреете Хоздроев скверный образ, в крове дома выспр яко на небе седащу. Себе бо окаянный богом створи, тако исписа, в нем же звезды и солнце и луну устроив, ангелы же предстояще ему и хоругви в руке имуще, и гром некоторою кознию створити, и дождь ити егда хотяху ему художествовати. Того мерзкого видев, Ираклий царь на землю испроверже, иже обретеся Хоздроев скверный образ, яко прах разори.
Сих Свар услышав, написал Ираклию ответ, яко не своею волею, но волею Хоздроевою воевах, елико на греки творя. Того царя грамотами мирскими призвах, приведе его к себе в Персиду. Искати нача Ираклий (по)сол своих и увидев, яко Хоздроем зле избиени суть, яростию исполнився, не пощаде и посека и огнем жга и спровергая всю Персиду за 6 лет. Седьмому лету наставшу, животворное древо честнаго креста взем и в Иерусалим пришед и тыа воздвиг, с радостью многою и миром в Константин град возвратився, яко тайную некоторую мудрость сим скончав. Яко ж бо в дни 6 бог всю тварь створив, 7й день покой нарече, також и се, за 6 лет многи войны створив, и утвердився, в 7е лето в мире почи.
Граждане же, увидеше пришествие его, невоздержанно любовью вси к Иерею изидоша с патриархом и с Константином царем, сыном его, носяще ветви маслинные и свечи, хваляще его со многом благомудрием. Сын же его пришед, паде на ногу его. Отец же, обоим с сыном намочиста оба слезами землю. Се видевше, люди благодартвены песни с слезами богу вздаваху, и тако пояша царя, радующееся плещуще и славяще, внидоша в палату цареву.
. 4. Как Ираклий, обманутый яковитами 104, впал в ересь единовольных. Да еще от своей племянницы, по имени Мартина 105, лежа с ней, родил трех сынов. Поэтому его и настигло Божье наказание, так что его срам повернулся и он мочился на свое лицо (И436)
Ираклию же Афанасием, патриархом Яковитским, и Сергием Сириянином Константина града прельщену в еретичество и в единоволных извалися. И потом в недуг впах воднотрудный, им же и умре, зле мучашется. Толма бо недуг превлечся, егда же мочиться хотяше, доску на пуп поставляше, занеже обращаше его срам и на лице себе испущаше. Обличение же бы се ему своего беззакония ради, зане братчину свою поят.